Tripverslag Zuid Afrika

Rhino
Neushoorn

Eind Juni ben ik vertrokken voor een vierweekse vakantie naar Zuid Afrika. De eerste 8 dagen zijn we samen met Wietske en Michiel op safari geweest. Daarna ben ik samen met Anita 10 dagen door oost Zuid Afrika getrokken met een combinatie van landschappen, safari en strand. Tot slot verbleef ik 10 dagen in Zimanga. Dit blog gaat over de eerste twee delen van de trip. Over het bezoek aan Zimanga schreef ik eerder al een blog. Het beschreven deel van de trip is verzorgd door Out in Africa, mijn favoriete reisorganisatie voor Zuidelijk Afrika, die ook onze trips naar Botswana, Zambia en de Seychellen en Zuidelijk Tanzania verzorgden..

Wietske en Michiel zijn geen ervaren safarigangers en vonden het leuk om een keer met ons mee te gaan. Betekende uiteraard voor mij dat ik me enigszins moest aanpassen. De absolute focus op fotografie past uiteraard niet bij een reis met Anita en vrienden. Dat neemt niet weg dat het acht zeer bijzondere dagen werden in twee private concessies grenzend aan Kruger.

Het eerste park wat we bezochten is Timbavati. We verbleven in het Shinzela Tented Camp. een prachtig kamp met luxe tenten en een echt safarigevoel. We maakten er in totaal 4 gamedrives. Tijdens deze gamedrives hebben we al direct de Big 5 gezien.

Absoluut hoogtepunt was de ontmoeting met 6 Neushoorns. Tijdens de vele safari’s die we eerder hebben gemaakt zagen we er zelden 1 en nu 6! Gelukkig was het licht ook prima en kon ik er 1 heel mooi vastleggen.

Mail Lion in the evening sun
Mannetjes Leeuw in de avondzon

Het tweede park was Manyeleti. We verbleven in de Honeyguide Khoka Moya Camp. Een relatief luxueus tented camp met o.a. een drinking pool met een kijkhut erbij. De olifanten bezoeken het water regelmatig, maar er zijn ook al verschillende antilope soorten en Luipaard, Hyena en Leeuwen gespot. We deden er 8 gamedrives. De sightings waren geweldig! Verschillende groepen Leeuwen, Luipaarden, Cheetahs, Neushoorns, Buffalo’s, Olifanten en veel meer.

Drie hoogtepunten zijn leuk om over te vertellen. Het eerste hoogtepunt was het badderen van Olifanten. Ze drinken eerst, nemen dan een bad, gevolgd door een modderbad en een stofbad. Terwijl een groep bij het water stond besloot 1 van de jonge olifanten te spelen met een pas geboren olifantje. Die werd bedolven onder het oudere jong en schreeuwde het uit. Onmiddellijk snelde de oudere olifanten te hulp en beschermden het pasgeboren jong. Een mooi voorbeeld van het beschermende gedrag van de volwassen vrouwtjes.

Het tweede hoogtepunt was een Hyena, die zich tegoed deed aan een Warthog. De Warthog was gedood door een Luipaard. Daar de Warthog vrij groot en zwaar was, was het Luipaard er niet in geslaagd om hem in een boom te tillen. De Hyena had middels een gevecht de buit veroverd, maar het Luipaard bleef nabij, om zijn kans te grijpen. Die kwam echter niet! Het verbaasde ons dat de Hyena geen hulptroepen had geroepen. De verklaring is waarschijnlijk dat zijn plaats in de hiërarchie van de groep te laag is om er zeker van te zijn, dat bij het roepen van de groep, hij ook te eten zou krijgen.

Backlit Buffalo
Buffel in tegenlicht

Het derde hoogtepunt was het zien van 5 Cheetahs. De eerste middag waren wij de eerste bij de Cheetahs en moesten al vrij snel plaats maken voor anderen. De volgende ochtend hadden ze met succes gejaagd op een Impala en kwamen wij relatief laat ter plekke. Er waren nog drie Cheetahs aan het eten en de eerste gieren verzamelden zich. Uiteindelijk kwamen er White Backed Vultures, een White-faced Vulture, een Lapet-faced Vulture, enkele Hooded Vultures en een tweetal Tawny Eagles. Een pracht gelegenheid om vliegbeelden te maken van deze vogels.

Fotografisch waren er nog meerdere hoogtepunten Een voorbeeld daarvan is bv de Leeuw, hierboven, die zich bij prachtig licht liet vastleggen. Eerder die dagen op een ochtend waren we ruim voor zonsopgang op pad gegaan en hadden een ander fotografisch hoogtepunt. We troffen een groep Buffalo’s aan en ik kon die fotograferen met tegenlicht. Waar ik vroeger mopperde op tegenlicht, begin ik er meer en meer van te houden. Het geeft wat mij betreft spannende beelden.

Al met prachtige safari-dagen, die zowel onze vrienden als wij niet snel zullen vergeten. We namen dan ook met een tevreden gevoel afscheid. Het safari-gevoel was in het hart van onze vrienden aangewakkerd, we hadden het samen heel gezellig gehad en we hadden prachtige sightings en foto’s! Wij vertrokken richting Hazyview in onze huurauto en zij vervolgden hun reis richting Kaapstad.

Elephant in evening and back light
Olifant in avond- en tegenlicht

De volgende dag was de Blyde River Canyon onze bestemming. Een bezoek aan de Blyde River Canyon is zeker de moeite waard en past prima bij een bezoek aan Kruger. Het is een schitterend landschap, waar we enorm van genoten hebben. De vergezichten bij de Drie Rondavels en Burcke’s Potholes waren voor ons de hoogtepunten.

We vervolgden onze reis, via het landschappelijk prachtige Swaziland naar Tembe Elephant Park. Gekscherend doopten we dit park om tot Tembe Nyala Park. Want Olifanten lieten zich zelden zien en de Nyala’s veelvuldig. Die bezetten de dag van aankomst zelfs het pad naar onze tent. Tembe is echter bekend vanwege zijn grote Olifanten. Ze kunnen tot 7000 kilo wegen. Ook is Tembe één van de weinige parken waar je Suni’s een uiterst kleine antilope kunt aantreffen. Net als bij de Olifanten hadden we voor wat betreft de Suni’s geen geluk.

De Tembe Elephant Park Lodge waar we verbleven wordt net als het park beheerd door de lokale community. Opmerkelijk verschil was dat ook het management echt lokaal was en dat er aandacht was voor de lokale danstradities. Al met al werden het twee schitterende dagen in dit afgelegen en dicht begroeide park. Hoogtepunten waren de Giraffe met regenboog, Buffalo’s en de enkel olifanten, die we zagen bij tegenlicht.

Humpback Whale jumps uo
Bultrug springt uit het water omhoog

Mkuze Game Reserve en het Mantuma Camp was onze volgende bestemming. De Lonely Planet raadt aan om een Night Drive en de Fig Tree Walk te doen. Die hebben we bij aankomst gelijk geboekt. S’middags ben ik nog zelf gereden naar een aantal kijkhutten, die uitkijken op water vol met vogels. Het was heerlijk, al waren ze te ver weg om te fotograferen. De Night Drive vond plaats in het bijzijn van de stagiaires van het kamp. We zagen o.a. Hyena, Large Spotted Genet en heel veel Spotted en Water Thicknees. Die zitten op de weg, o.a. omdat het betere zicht hen daar beschermt voor roofdieren en slangen. De Fig Tree Walk duurde zo’n kleine drie uur en was heerlijk om te doen. Een fijne afwisseling na al het zitten in de auto. We zagen veel verschillende vogels en een enkele Duiker en kregen uitgebreide uitleg van de gids over de bomen en planten.

Een absoluut hoogtepunt was ons bezoek aan St Lucia. We hadden besloten dat we op Walvis safari wilden en s'middags een selfdrive safari naar het Isimangaliso Wetland Park wilden maken. De Walvis safari leek even in het water te vallen. De eerste boot had motorproblemen en na bijna 2 uur wachten op het strand werden vertrokken we uiteindelijk met een andere boot. In een aantal stappen werd de branding genomen en we stoven over de zee richting de walvissen. Daar aangekomen kreeg ik tips van de captain voor het fotograferen. De essentie is om waar je enige beweging ziet scherp te stellen en daarna bij grotere activiteiten als sprongen af te drukken en eventueel de scherpstelling verder te verbeteren. Een mooie serie was het gevolg!

Vanwege al het uitstel en gedoe in de ochtend kregen we gratis kaartjes voor een boottocht in de middag met als doel krokodillen en hippo’s. Een lekkere ontspannende tocht, die door de hoge positie, niet erg geschikt was voor fotografie. De selfdrive deden we daarom de volgende ochtend. Een hele mooie en leuke tocht met o.a. Neushoorn, Buffalo, Wildebeesten en Zebra’s. De Buffalo’s versperden de weg en lieten ons niet door, maar door respect te tonen en ruimte te geven konden we als nog door rijden.

De laatste twee dagen hebben we gerelaxt aan het strand in Salt Rock in het Canelands Beach Club een heerlijk hotel aan het strand. We hadden een kamer met zeezicht, maar gezien het opkomen van de zon in het noordoosten hadden we alleen in de vroege ochtend zon op het balkon en het terras. Vandaar met name in de middag gebruik gemaakt van de Spa faciliteiten.

Ontspannen en voldaan nam ik op Durban vliegveld afscheid van Anita. Er wachtte mij nog een prachtige trip naar Zimanga. Met als enige minpuntje dat ik haar zou missen!

Tot slot nog enige foto’s van de prachtige reis: