Trip naar Botswana

De voorbereidingen voor een safari zijn het halve werk. Achter de computer en mede gebaseerd op de boeken maak ik allereerst een globaal reisplan. Zo'n plan bestaat uit een aantal blokken van activiteiten en plaatsen die we willen bezoeken. In dit geval heb ik veel gebruik gemaakt van Expert Africa's website en de Bradt Travel Guide. Vervolgens heb ik een drietal reisorganisaties een overzicht gestuurd en gevraagd om advies en een offerte. Daarbij zat Expert Africa, maar zij konden niet mee met de prijzen van de Nederlandse aanbieders. Uiteindelijk zijn we op stap gegaan met Out in Africa.

De reis ging van Amsterdam naar Johannesburg met de KLM. Helaas kwam 1 tas niet aan. Weer het bewijs hoe belangrijk het is alle fotospullen in de handbagage te hebben. En dan niet alleen de lenzen en camera's, maar ook de laders en andere attributen. En dat zijn er nog al wat: kaartjes, schoonmaakspullen, hoekzoeker, bonenzak (gevuld met Polystireen voor een laag gewicht), afstandsbediening en statief. De laatste zat wel in een tas, maar gelukkig in de goede. De volgende dag door gevlogen naar Maun en vandaar naar Kwara Camp. Dit is een kamp van Kwando safaris en ligt in de Okovango Delta. Al direct na onze aankomst maakten we kennis met de wilde dietren. een olifant bezocht het kamp.

Onze gids in Kwara Camp was Big Tom. Hij is zeer ervaren en gaf ons een aantal prachtige ervaringen, waaronder de leeuw die door het water ging. Tom vond samen met de tracker deze leeuw obv sporen en gebrul. Vervolgens beredeneerde hij dat deze leeuw het eiland zou willen verlaten op zoek naar de dames. En zo gebeurde het!

Het tweede kamp was Machaba Camp. Een schitterend design kamp met gelukkig ook prima wildlife. Machaba ligt aan de rand van de Delta en is vanuit de stad Maun goed te bereiken. Daardoor zijn er meer voertuigen in deze concessie dan in de anderen. Soms werd het ons te gek en zochten we de rust op van bijvoorbeeld de Hyena den. Daar hadden we het geluk de cubs van 2 en 3 maanden te kunnen zien. Verder hadden we prachtige momenten in het moeras gebied, met luipaarden, leeuwen en vogels.

De eertse nacht was een enorme beleving. Wij hadden Nijlpaarden naast onze tent, maar konden redelijk doorslapen. Andere gasten hadden ook een onrustige nacht met bezoek van een jong mannetje olifant, die speels zijn slagtanden liet zien. De volgende ochtend was dat het onderwerp van gesprek aan het ontbijt. Onze laatste ochtend waren we teleurgesteld dat niets bijzonders was voorgevallen.

Net als in de andere kampen kun je in Machaba Camp heerlijk eten. Dat is een groot verschil met de safaris in Kenia en Tanzania, waar het eten niet echt goed was. Daar komt bij dat je s'avonds heel gezellig aan lange tafels eet met alle gasten te samen.

Na een korte vlucht naar Lebala Camp gingen we s'middags gelijk weer op safari. in eerste instantie leek er weinig wildlife te zijn, maar schijn bedriegt. De volgende ochtend troffen we namelijk Wilde Honden aan, die uit elkaar waren geslagen als groep. Drie zochten er hun maten. De vreugde was groot toen ze elakaar vonden. Tijdens de middagdrive hebben we ze gevolgd op de jacht. Zonder succes. Het lukte ze niet iets te vangen. Wel stuiten ze op een Hyena. Deze was s'ochtend betrokken bij het stelen van hun buit. Daarom gingen ze met hem in gevecht. Helaas was het te donker om het goed te fotograferen, maar toch gaaf om tge zien. De Hyena redde zich zelf door met zijn rug een bosje in te draaien, zodat hij alleen van voren kon worden aangevallen.

De volgende ochtend was zeer soorten rijk. na eerst vast gezeten te hebben troffen we een groep Leeuwen. dit werd later op de ochtend gevolgd door twee Cheetahs en een Leopard. In de middag gingen we weer op zoek naar de Wilde Honden. Dit keer waren we getuigen van de jacht en net na de kill ter plaatse. Zeer indrukwekkend om mee te maken.