Leeuw die te water gaat
Lion entering the water

Samen met mijn partner Anita heb ik de afgelopen jaren mooie reizen kunnen maken. We zijn vier keer op safari geweest naar Kenia, Zuid Tanzania, Zambia en Botswana. Van deze safari landen vind ik Botswana het meest unieke. Daar staat wel een nadeel tegenover. Het is duurder dan Kenia en Tanzania. Wil je niet zoveel geld uitgeven aan een safari en toch geen massatoerisme beleven, dan is Zuid Tanzania aanbevelenswaardig. Mis daarbij niet Katavi, 1 van de mooiste parken, die we ooit bezochten.

In 2016 bezochten we Zambia. We gingen naar Luangwa South National Park en bezochten de Mfuwe lodge en de Bilimungwe Bushcamp. Een schitterende ervaring. We gingen daarna door naar de Seychellen om uit te rusten. Ook daar is mooie natuur.

Zuid Afrika was het land dat we bezochten in 2018. Eerst samen met vrienden op safari naar de omgeving van Kruger en daarna samen met Anita o.a. Swaziland en Kwazu- Natal. Om vervolgens af te sluiten met een bezoek aan Zimanga. Ook in 2019 was ik een maand in Afrika. Ik bezocht Zimbabwe, Zambia en wederom Zimanga. In 2021 ga ik wederom naar Zimanga.

Hoatzins op tak
Hoatzins sitting together

Oze reizen hebben ons ook gebracht naar de Amerika's. De trip naar Trinidad en Tobago maakten we in 2008. Twee mooie eilanden, waar natuur en de relaxte lokale cultuur samen komen. In 2011 gingen we naar Peru. Directe aanleiding was de studie van mijn dochter in Lima. We trokken o.a. de Amazone in. Een enorme belevenis was onze trip op de Heath River. In een kano op weg naar de lodge, moesten onze begeleiders regelmatig de boot uit om ons vlot te trekken vanwege het lage water. De natuur van Peru is afwisselend en zeer de moeite waard. Eind 2014 gingen we naar Costa Rica. Een prachtig groen land met regenwouden die tot in zee groeien. Fotograferen in regenwouden is niet eenvoudig!

In 2012 zijn we een weekje in Florida geweest. Mijn zoon speelde er dat jaar golf en naast het bezoek aan hem en aan de golfbaan gingen we m.n. naar Daytona Beach. Daar met mijn 70-200 mm lens lekker gefotografeerd.

Monkey at Red Fort in Agra

In 2013 maakten we een twee maanden lange reis door India en China. India is een prachtig land waar natuur, economische groei en cultuur volop aanwezig zijn. Het leven is er druk en chaotisch, maar door de reis strak te plannen en het vervoer en logies vooraf te regelen konden we toch een vol programma afwerken. In China is de organisatie veel strakker. De infrastructuur is bv indrukwekkend. Maar de natuur is in de gebieden waar wij kwamen sterk gecultiveerd. Als je gaat voor natuurbeleving is mijn aanbeveling dan ook om naar India te gaan.

Dat deden wij eind 2015 en begin 2016 weer. We hadden de bruiloft van mijn zwager in de provincie Gujarat en gingen o.a. naar Little Rann of Kutch en Sasan Gir. Meer hierover kun je lezen in het blog wat ik naar aanleiding van deze reis schreef. India bleef ons trekken en eind 2018 gingen we weer op stap. De focus was met name op familiebezoek en cultuur, maar we deden ook Khichan Bird Sanctuary aan. Een schitterende ervaring om de duizenden Demoiselle Cranes te zien. In November 2019 volgde een reis met Wildpix Travel naar India. In 2020 begeleid ik de reis naar India.

Ook reisden we naar Indonesie. Geen echte natuurreis, maar wel de Komodovaranen gefotografeerd.

Walvis bij Andenes

Ook in Europa heb ik schitterende natuurreizen kunnen maken. In 2013 nam ik deel aan een fotoreis naar Andalusie met All for Nature en  aan een fotoreis naar Vesteralen in Noorwegen met Nordic Vision. In Andalusie leven nog 300 Iberische Lynxen. Wij zagen er drie en fotografeerden ze bijna alleen van achteren. In Noorwegen gingen we voor de walvissen. We fotografeerden ze zelfs om 1.00 uur s'nachts.

In 2015 ben ik naar Finland geweest om Beren te fotograferen. Van deze ongelofelijke ervaringen heb ik verslag gedaan in een blog. Ik zag naast beren, een veelvraat en wolven!

In 2016 volgden reizen naar Zweden en Roemenie.  Ik heb uiteraard op mijn website blogs en foto's geplaatst. Later volgden nog reizen naar Hongarije, Slovenië voor Beren en wederom Roemenië.

In 2019 bezocht ik Polen en Hongarije. In 2020 heb ik de Wolvenreis van Wildpix Travel naar Polen begeleid. Sindsdien is reizen, door COVID-19 niet mogelijk geweest. In de loop van 2021 werd het weer mogelijk. Zuid Afrika en Spanje waren de eerste bestemmingen, die ik aandeed, gevolgd door Yellow stomme National Park en Guatemala (2022). Voor 2022 staan Roemenië, Svalbard, Zuid Afrika en India nog op de planning.